Facebook er et af de firmaer i verden der har oplevet største vækst på kortest tid, hvor de har opnået over 900 mio. aktive brugere på under 8 år, og lokker udover selve netværkets sociale kerne med applikationer, spil og meget andet tidsfordriv.
Facebook har nu annoceret at de planlægger at lancere et App Center (applikationscenter), som vil begynde at blive tilgængeligt for brugerne i løbet af de kommende uger. Centeret er tiltænkt at hjælpe netværkets 900 mio. brugere med at opdage de “bedste applikationer” som deres venner bruger, uanset om der er tale om skrivebordsapplikationer, webapplikationer, eller sidst men ikke mindst: mobilapplikationer, f.eks. til iOS og Android.
“App Centeret er designet til at afføde mobile applikationer der bruger Facebook – hvad enten der er tale om iOS, Android eller det mobile Web. Fra det mobile App Center kan brugere browse applikationer der er kompatible med deres enhed, og kræver enheden installation vil brugeren blive sent til den relevante App Store.”
– Aaron Brady, ingeniør hos Facebook
Udover at henvise brugere til relevante appbutikker, så er appcenteret også designet til at at opfordre udviklere til at skabe betalte applikationer for Facebook, da dette er en potentiel indtægtskilde. Ligesom med Apples App Store vil Facebook tage 30% af indtægten af applikationer der udelukkende er designet til Facebook.
Facebook står over for at blive børsnoteret om relativt kort tid, og dette kan derfor være et smart træk for at sørge for at aktieprisen er høj. Der er desværre ikke nævnt noget omkring Windows Phone og Microsofts markedsplads, og om apps derfra bliver inkluderet. Derudover ser det ud til at ligne et forsøg fra Facebooks side på at få kontrol over alle de applikationer, inkl. spam-apps, som hærger Facebook på nuværende tidspunkt.
Du kan se screenshots og meget andet på Facebooks blogside omkring applikationscenteret som kan findes her.