For et lille stykke tid siden begyndte danske teleselskaber at sælge mobiltelefoner på en helt ny måde. Mobilselskaberne er nemlig startet med at sælge telefoner på afbetaling, hvor kunden betaler telefonens beløb i en tidsperiode der strækker sig mellem et halvt og to års tid, hvilket sparer kunderne for at skulle hive den store pengepung frem når telefonen skal købes. Og det er en stor succes vurderer en analytiker.
Det er især mobilselskaberne der nyder godt af denne ordning, da det ofte et ekstremt dyrt at skulle lokke nye kunder til som kompensation for kunder der vælger et andet selskab. At lokke en ny kunde til fra et andet selskab kan ofte koste over tusind kroner, penge der bl.a. bliver brugt på tilskud til mobiltelefoner da danske kunder er meget prisbeviste. Under afbetalingsordningen kan teleselskaberne oftest spare på dette tilskud, hvilket gør det til en god forretning for selskaberne, samt at kunderne også går tilfredse derfra.
Ifølge TDC’s regnskaber bliver mellem 50 og 60% af alle telefonsalg foretaget på afbetaling, både blandt smartphones og featurephones, hvilket tydeligt viser at kunderne har taget konceptet til sig hos alle selskaber. Kunderne sparer til gengæld at skulle lægge et stort beløb fra starten når de køber deres smartphone.
Alt i alt bruger telefonselskaberne lige over 2 mia. kr. årligt på tilskud til mobiler, hvilket svarer til op imod 30% af selskabernes udgifter til at lokke nye kunder til, en udgift som er bedst sparet væk i eftermælet af priskrigen, vurderer eksperten. Kun omkring 20% af alle mobiltelefoner blev før i tiden solgt uden tilskud, og det var især de dyre og populære smartphones der var en større udgift for teleselskaberne.
Kilde: Business