I sidste uge har der været et stort møde i avis- og medieindustrien på Kar Hotel i London hvor over 60 repræsentanter deltog.
Mødet, der var arrangeret af INMA, en konsulentvirksomhed for medieudbydere, havde tabletabonnementer som hovedemne, og diskussionsemnerne faldt bl.a. på Googles og Apples nye abonnementbaserede services (iTunes Store Subscriptions and Google One Pass), og især på Apples strenge politikker blev diskuteret grundigt. Bl.a. lægger medievirksomhederne stor vægt på fire ting:
- Ingen censur
- Undestøttelse fra platformens udviklere
- Direkte kundeforbindelse
- Fair samarbejdsaftaler
Blandt de fire ovenstående punkter står Apple meget dårligt til skue. Apple censurerer stærkt, giver minimal understøttelse til kundeforbindelser, og sidst men ikker mindst er den høje pris på 30% af alt overskud ikke acceptabelt prisniveau. INMA opfordrer bl.a. Apple til at deltage i aftaler, i stedet for bare at køre deres eget løb med egne tal. De advarer bl.a. mod at hvis Apple fortsætte sådan vil de skræmme medieudbyderne væk.