AT&T har indtil for nyligt været den eneste udbyder i USA med tilladelse fra Apple til at sælge iPhones.
Firmaet står nu over for et søgsmål, foretaget på vegne af en AT&T kunde ved navn Patrick Hendricks, hvis advokat skriver følgende i et retsdocument: “En stor portion af profitten AT&T får via. mobilt bredbånd er kunstigt forhøjede ved hjælp af firmaets regnings-system.”
Advokaten opsatte bl.a. en test hvor han købte en iPhone-dataplan hos AT&T, lukkede alle applikationer og forbindelse, og lod den stå ubrugt i 10 dage. AT&T beregnede kontoens forbrug til 2.292 KB. “Det er som en benzin-tank der smider dig en regning bare du kører ind på tanken” udtaler advokaten bl.a. Angiveligt skulle regningerne for datatransmission blive mellem 7 og 14% større end de egentlig burde.
Søgsmålet er et såkaldt “class action-case”, hvilket betyder at andre AT&T kunder frivilligt kan tage del i sagen og kræve erstatning sammen med Patrick Hendrick. Hvis retten godkender sagen som en “class action-case” og AT&T taber sagen kan det derfor blive en dyr omgang for firmaet, samt påvirke regningen for alle iPhone-kunder hos firmaet.